THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

15 February 2005

-9 februari 1984-

Alhamdulillah…pada 9 Februari lalu, genaplah umurku 21 tahun. Kebetulan, tarikh itu jatuh pada 29 Zulhijjah 1425H. Kebetulan jugak, 9 Februari tu Tahun Baru Cina. Dan juga, keesokan harinya merupakan 1 Muharram 1426H. Ramai sahabat dan kenalan lama mengucapkan tahniah atas pertambahan usiaku ini. Rata-rata mengucapkan “selamat hari lahir. Semoga dimurahkan rezeki dan dapat suami yang soleh”…saban tahun inilah ucapan yang aku dapat…Cuma kata-kata terakhir tu..psl suami soleh, tahun inilah ramai yang gatal tangan menaip sms nak bagi pekena kat aku ni :p mentang-mentang depa semua dah ada calon….aku je yang masih begini…Tapi takpe…semua tu doa kalian jugak kan? Ada juga yg ambil kesempatan mengucapkan SALAM MA’AL HIJRAH 1426 kat aku…. Ada juga yg sempat ucap GONG XI FA CAI….:p

Kalau “orang barat”….21 tahun adalah kunci kebebasan bagi setiap remaja perempuan. Ye ke? Pada aku….tak ada kunci kebebasan…selagi aku masih di bawah tanggungan ibu bapa…kunci aku mereka yang pegang. Bila dah jadi isteri… maka kunci itu jatuh pula ke tangan suami. Suami yang “ikat” kita pula selepas kita “diikat” oleh ibu bapa kita. Jadi…x ada istilah “kunci kebebasan” seperti yang diuar-uarkan oleh “orang barat”…yelah, anak gadis kat sana bila dah cecah 21 tahun, mereka bebas berbuat apa sahaja tanpa batasan. Kononnya dah bebas dari ibu bapa dan saat itulah yang mereka nanti-nantikan selama ni. Memang x dinafikan, remaja kita pada zaman ni pun dah mula terikut-ikut cara dan fikiran “orang barat” tu. 21 tahun- kunci kebebasan
.

Di kesempatan ni jutaan terima kasih kutujukan khas buat MEK SU….orang pertama yg mengucapkan tahniah kepadaku. Tak lupa juga buat MAR, NU’UN, YAN, JIHA, MUKHA, KAK MAR, KAK NADIA, E-MAH….sayang kalian..
Terima kasih juga kat NIZAM-(boleh beri lagi kek tu next year ye)…KARIMAN dan HAIKAL.….moga ukhwah yang terbina kekal selamanya…

Harapan aku sempena meningkatnya umur aku ni…semakin bertambahlah amal ibadahku…semakin bertambah baiklah kehidupan yang aku lalui..dan semoga aku semakin tabah menghadapi dugaan yang datang….Tanggal 9 Februari itu juga..aku telah membuka lembaran hidup yang baru. Aku buka kembali diari baru. Segalanya baru. Segala kenangan pahit, aku simpan untuk dijadikan pengajaran….kenangan manis pula akan kukenang selamanya.

0 comments: