THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

03 May 2005

-keSUsaHan dAn KeseNaNGAn UjiaN dARI Allah-

Setiap manusia diuji dengan pelbagai bentuk ujian. Ujian yang Allah datangkan terdiri dari segi kesenangan,kesusahan,rohani mahupun jasmani.Ujian bukti Allah sayangkan kita, hanya kita yang tidak mengetahui bahawa DIA sayangkan kita.
Ada manusia diuji hatinya penuh dengan rasa duka. Ada juga manusia diuji hatinya penuh rasa gembira.Allah berhak menguji kita mengikut kemahuan-Nya.Ada manusia yang tidak bersyukur dengan nikmat yang Allah beri kepada mereka.Mereka fikir,kesenangan yang Allah beri itu hanya sekadar satu nikmat.Namun mereka tidak tahu, sebenarnya itu juga satu bentuk ujian daripada Allah sebenarnya. Allah hendak lihat sama ada kita semakin bersyukur dengan nikmat yang Allah beri atau sebaliknya.Adakah kita semakin alpa dan riak?Atau...adakah kita semakin bersyukur?
Kesusahan juga merupakan satu bentuk ujian daripada Allah.Allah hendak menguji sama ada kita sabar dan tabah dalam menghadapai ujian Allah atau sebaliknya.Allah datangkan ujian dalam bentuk kesusahan....rohani mahupun jasmani.Di sinilah nanti letaknya penilaian Allah terhadap hamba-hambaNya.Orang Mukmin pastinya menghadapi ujian Allah ini dalam keadaan yang sabar dan tabah.Namun ada juga sebaliknya.Mereka mengatakan Allah tidak adil.
Seorang "sahabat" teman hampir putus asa apabila dirinya diuji dengan ujian yang berat.Sahabat teman hampir menyalahkan Allah atas apa yang berlaku.
-Dia kata
-"Allah dah tak sayangkan saya agaknya.Kenapa dalam ramai-ramai orang, saya yang ditimpa ujian berat ni? Kenapa tak orang lain?Tak adil!!!"
Lalu apa yang teman boleh katakan....
-"itu tandanya Allah masih sayangkan (.....)...ujian bukti Allah sayangkan (...)..Kalau Allah tak sayangkan (...)..mungkin Allah akan biarkan (...) terumbang-ambing. Allah takkan pedulikan (...) lagi...kan?Tapi percayalah....setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Percayalah.. Allah sayangkan (...)..
Bila teman fikir-fikir balik...betul juga apa yang teman cakap tadi tu.Ujian bukti Allah sayangkan kita.Apa tujuan Allah turunkan ujian ke atas hamba-hambaNYa?
1-Allah hendak menguji sejauh mana kita bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan ke atas hamba-hambaNya
2-Allah hendak menguji sejauh mana kita tabah dan sabar dalam menghadapi ujian Allah
3-Allah hendak menilai sejauh mana tahap keimanan kita terhadapNya
4-Allah hendak melihat sama ada kita betul-betul Mukmin ataupun sebaliknya..
dan teman rasa sahabat-sahabat semua boleh berfikir sendiri.....kenapa Allah hendak menguji kita?

0 comments: